Týždeň plný svetla, kvánt a otázok: Letná škola mladých vedcov na Fyzikálnom ústave SAV
V týždni od 14. do 18. júla 2025 sa v areáli Slovenskej akadémie vied uskutočnila Letná škola mladých vedcov, ktorú organizuje All4Science, o.z. a medzi zapojenými ústavmi bol rovnako aj tento rok Fyzikálny ústav SAV. Počas piatich dní sme u nás privítali skupinu zvedavých žiakov vo veku 12 až 18 rokov, na ktorých čakala bohatá kombinácia prednášok, experimentov, laboratórnych prehliadok a diskusií.
V pondelok ráno privítal účastníkov na Fyzikálnom ústave profesor Vladimír Bužek, ktorý im spolu s Michalom Sedlákom v krátkosti predstavili výskumnú činnost ústavu. Po úvodnom zoznámení sa nasledoval krátky kvíz, kde sa účastníci mohli zabaviť a súčasne naučiť niečo nové o elementárnych časticiach. Potom nasledovala interaktívna prednáška a workshop o svetle pod vedením Vadyma Shvydkyi, v ktorej sa žiaci dozvedeli, čo svetlo je a ako sa svetlo správa pri odraze, lome, difrakcii či interferencii.


V utorok dopoludnia sme pokračovali tematickým blokom zameraným na polarizáciu svetla. Naša internistka Gabriela Kotúčová pripravila dve experimentálne aktivity – workshop zameraný na základné princípy polarizácie a interaktívne cvičenie s názvom Svetelné zaklínadlo cos²θ, ktoré deťom názorne vysvetlilo, ako intenzita svetla závisí od uhla polarizátora. Popoludní nasledovala netradičná prednáška Andreja Liptaja, o fyzike hudby, ktorá spojila vedecké poznatky s hudbou. Na záver dňa sa konala diskusia, počas ktorej mohli žiaci klásť najrôznejšie otázky – od kvarkov po kariéru vo vede.
V stredu bol program na ústave iba doobeda a patril kvantovým technológiám. Dopoludňajšia prednáška Vadyma Shvydkyi bola venovaná pojmu qubit, teda základnej jednotke kvantovej informácie, po ktorej si žiaci pozreli rôzne experimenty s fotónmi a qubitmi počas prehliadky špičkových laboratórií Centra pre výskum kvantovej informácie (RCQI) a dozvedeli sa viac o výskume kvantovej komunikácie na Slovensku

Vo štvrtok sme pokračovali návštevou ďalších výskumných pracovísk – Centra pre využitie pokročilých materiálov SAV (CEMEA) a Chemického ústavu SAV. Popoludní si účastníci vyskúšali kvantovú komunikáciu v praxi – naši kolegovia z FÚ SAV Gilberto Borges a Saeid Salari nechali žiakov vygenerovať vlastný kryptografický kľúč protokolu BB84 . Neskôr program pokračoval prednáškou o CERN-e pripravená Gabrielou Kotúčovou, po ktorej sa diskutovalo o časticových urýchľovačoch, ale tiež o skúsenostiach s medzinárodnou vedeckou spoluprácou.

Štvrtkový večer vyvrcholil spoločnou prednáškou prof. Vladimíra Bužeka, jedného z najvýznamnejších slovenských fyzikov a priekopníkov v oblasti kvantovej teórie. Prednáška mala za cieľ nielen vzbudiť u žiakov zvedavosť, ale tiež zdôrazniť dôležitosť matematického jazyka ako základu vedeckého myslenia. Prednáška bola intenzívna no súčasne zrozumiteľná a inšpiratívna – a vyvolala množstvo otázok aj po jej skončení.
Piatok úšastníci Letnej školy venovali finálnym prípravám a prezentáciám posterov, v ktorých zhrnuli, čo sa počas celého týždňa naučili a zažili. Prezentácie sa uskutočnili v priestoroch Ústavu materiálov a mechaniky strojov SAV (UMMS), ktorý spoluorganizoval viacero ďalších spoločenských aktivít počas celého týždňa.
Letná škola mladých vedcov 2025 aj tento rok umožnila talentovaným a zvedavým študentom zažiť vedu zblízka a potvrdila, že aj počas letných prázdnin môže byť učenie zážitkom. Teší nás, že Fyzikálny ústav mohol byť súčasťou tohto podujatia, ktoré nielen popularizuje fyziku, ale aj motivuje budúcu generáciu vedcov. Ďakujeme všetkým kolegom, ktorí sa podielali na programe a veríme, že získané skúsenosti, nové priateľstvá a inšpiratívne stretnutia podporia mladých účastníkov v ich ďalšom vedeckom smerovaní. Fyzikálny ústav sa už teraz teší na ďalší ročník!
Na realizáciu experimentov sme využili výukové pomôcky QuTools, ktoré boli financované Európskou úniou NextGenerationEU z prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti SR. Zároveň ďakujeme Slovenskej akadémii vied za finančnú podporu na zakúpenie Photonic Explorer Kit a ďalších menších experimentálnych pomôcok, ktoré obohatili program a umožnili žiakom zažiť vedu interaktívne a hravo.
Fotogaléria:



































